Olen aina luullut olevani jopa poikkeuksellisen vahva ihminen, mutta nyt kaiken keskellä on käynyt ilmi, että olen aivan yhtä heikko kuin kaikki muutkin - ehkä jopa poikkeuksellisen heikko! Heikkona ihmisenä olen sairastunut vahvuuteen ja jättänyt kaikki heikkouden havainnot täysin vaille huomiota tai tukahduttanut ne.

No, miltä nyt tuntuu, heikkoutensa löytänyt Magenta? - Kiitos, oikein hyvältä, vaikkakin sekavalta. Omalla tavallani olen ylpeä siitä, että olen löytänyt itsestäni apua tarvitsevan herkän, haavoittuvan ihmisen. Ja on ollut mukava huomata, että aivan läheisimmät ihmiset ovat omasta puolestaan tarvittaessa vahvoja!

 <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Kasvatusoppaissa vanhempia opetetaan kestämään lasten kiukunpurkaukset, koska ovat aikuisia eikä heidän tarvitse mennä mukaan kiukkuun. Lapselle tekee hyvää, kun on aikuinen, joka kestää sen, että lapsi opettelee kokemaan myös negatiivisia tunteita ja voi heijastaa niitä muihin ihmisiin jotka rakastavat ja huolehtivat, pysyvät turvallisina aikuisina. Saman tyyppisen ilmiön olen nyt huomannut lähipiirissäni: läheiseni ovat aikuisia, kestävät sen, että minä en olekaan vahva, antavat olla heikko ja olen saanut itkeä sieluni kyllyydestä. Itkua on vielä paljon jäljellä, mutta se ei haittaa yhtään.

 

Olisi tärkeää saada suurin osa vuosien varrella patoutuneesta tuskasta ulos ja paremmalla tavalla asioiden käsittelyä. Kaikki tuntuu nyt siltä, kuin ottaisin yhden askeleen eteen ja kaksi taakse. Suunta on onneksi oikea, ja se ratkaisee. Toivon, etten koskaan unohda viime viikkoina oppimiani asioita.

 

Hyvä huomata olevansa ei-niin-vahva paitsi oman terveyden kannalta myös sosiaalisesti. Uskon nimittäin, että myöntämällä omat heikkouteni annan tilaa toisille olla vahva - eikö kaikki, etenkin miehet kaipaa sitä, että voivat olla ainakin välillä vahvoja? Ja jos tyttö on aina vahva, jää tarpeettomaksi tai alakynteen? (Noh, itse en ainakaan halua ukkoa, jonka seurassa pitää olla kaikessa heikko tai joka ei itse uskalla / osaa olla heikko välillä. - Jälleen kerran mustavalkoinen maailma ei oo mun käsitysteni mukainen...)